نـــدایــــــ شــیـعـــــــــــــــه
 
*** the voice of shia ***

اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا

 

پیامد های بد اخلاقی

 

ائمّه معصومین علیهم السلام در روایات اسلامى براى سوء خلق ، آثارى اعم از دنـیـوى و اخـروى ذکر کرده اند. با دقت در زندگى و سرنوشت افراد بد خلق ، انسان به خوبى در مى یابد که چگونه عرصه زندگى بر بدخلقها تنگ شده و درنهایت ، کارشان به فلاکت و بـدبـخـتـى مـنـجر شده و مى شود. درمقابل ، انسانهاى خوش اخلاق را مى بینید که در اثر حسن خـلق از مـوفـقـیـتـهـا و گشایشهایى بهره مند شده و مى شوند. اینک به برخى از آثار بد خلقى اشاره مى کنیم :

 

 

 

الف ـ آثار و پیامدهاى دنیوى :

 

1ـ زندگى محنت بار: امیر مؤ منان على علیه السلام مى فرماید:(سُوءُ الْخُلْقِ نَکْدُ الْعَیْشِ وَعَذابُ النَّفْسِ) 1

 

(سُوءُ الْخُلْقِ نَکْدُ الْعَیْشِ وَعَذابُ النَّفْسِ) 1

 

بدخلقى (مایه ) تلخى و ناگوارى زندگى وعذاب نفس (شکنجه روحى ) است .

 

 

  

2ـ اضطراب وتنهایى : حضرت على علیه السلام مى فرماید:

 

(سُوءُ الْخُلْقِ یُوحِشُ النَّفْسَ وَیَرْفَعُ الاُْنْسَ) 2

 

بدخلقى ، نفس را تنها مى سازد و اُنس را برطرف مى کند.

 

یعنى انسان بدخلق تنها مى شود، درحالى که با آدم خوش اخلاق دیگران اُنسمى گیرند.

 

 

 

3ـ تـبـاهـى ایـمـان و عـمـل :

 

بـه رسول خدا(ص ) عرض شد که فلان زن ، روزها روزه مى گیرد وشـبـهـا را بـه عـبـادت مشغول است ، لیکن زنى بداخلاق است و به همسایگانشآزار مى رساند. حضرت فرمود: خیرى در او نیست و اهل دوزخ است .3

 

امام صادق علیه السلام مى فرماید:

 

(إِنَّ سُوءَ الْخُلْقِ لَیُفْسِدُ الْعَمَلَ کَما یُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ)4

 

هـمـانـا بـدخـلقـى ، عـمـل را تـبـاه مـى سـازد، چـنـان کـه سـرکـه عسل را تباه مى کند.

 

و نیز درجاى دیگر مى فرماید:

 

(إِنَّ سُوءَ الْخُلْقِ لَیُفْسِدُ الاْ یمانَ کَما یُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ)5

 

هـمـانـا بـدخـلقـى ، ایـمـان را تـبـاه مـى سـازد، چـنـان کـه سـرکـه عسل را تباه مى کند.

 

 

 

4ـ محرومیت از توبه :

 

رسول خدا(ص ) مى فرماید:

 

(اءَبـَى اللّهُ لِصـاحـِبِ الْخـُلْقِ السَّیِّى ءِ بـِالتَّوْبـَةِ، فَقیلَ: یارَسُولَ اللّهِ وَکَیْفَ ذلِکَ؟ قالَ: لاَِنَّهُ إِذاتابَ مِنْ ذَنْبٍ وَقَعَ فى اءَعْظَمَ مِنَ الذَّنْبِ الَّذى تابَ مِنْهُ) 6

 

خـداونـد تـوبـه بـداخـلاق را نـمـى پـذیـرد، سـؤ ال شـد: چـگـونـه ، اى رسول خدا؟

 

فرمود: زیرا آدم بدخلق ، هرگاه ازگناهى توبه کند، باز مرتکب گناهى بزرگتر از گناه اوّل مى شود.

 

 

 

5ـ دورى از خداوند:

 

یکى از وصایاى پیامبراکرم (ص ) به ابوذر این است که فرمود:

 

(یا اءَباذَرِّ لایَزالُ الْعَبْدُ یَزْدادُ مِنَ اللّهِ تَعالى بُعْداً ماساءَ خُلْقُهُ) 7

 

اى ابـاذر! بـنـده تـازمانى که ، بدخلق است ، همواره بر دورى اش از خداوند تعالى افزوده مى شود.

 

امام صادق علیه السلام مى فرماید: (إِنَّ سُوءَ الْخُلْقِ لَیُفْسِدُ الْعَمَلَ کَما یُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ) هـمـانـا بـدخـلقـى، عـمـل را تـبـاه مـى سـازد، چـنـان کـه سـرکـه عسل را تباه مى کند

 

ب ـ آثار و پیامدهاى اخروى

 

1ـ فشار قبر:

 

امام صادق علیه السلام مى فرماید:

 

(بـه پـیـامـبـر اکـرم (ص ) خـبر رسید که (سعدبن معاذ) از دنیا رفت . پیامبر (ص ) به همراه اصـحـاب بـرخـاسـتـه و بـه طـرف خـانـه او حـرکـت کـرد. حـضـرت امـر فرمود تا بدن سعد را غـسـل داده ، کـفـن نـمـایـنـد. سپس به طرف قبرستان حرکت کردند. پیامبر(ص ) با پاى برهنه و بـدون عـبـا در تـشییع جنازه او شرکت نمود. گاهى طرف راست و گاهى طرف چپ تابوت را به دوش مـى گـرفـت ، تـا بـه کـنـار قـبـر رسـیـدنـد. حـضـرت خـود داخـل قـبر رفته ، جسد سعد را در قبر گذاشت و با دست خود سنگ قبر را چید و آن را هموار ومحکم نمود... پس از دفن سعد، مادرش که در کنار قبر ایستاده بود، با صداى بلند گفت :

 

(یا سَعْدُ! هنَیئاً لَکَ الْجَنَّةُ)

 

اى سعد! بهشت ، برتوگوارا باد.

 

در ایـن هـنـگـام ، پـیـامـبـر(ص ) که صداى او را شنید، به او فرمود: ساکت باش درامرى که به پروردگار مربوط است با قاطعیت ، سخن مگو، زیرا هم اکنون سعد به فشار قبرمبتلا است .

 

پس از بازگشت از قبرستان ، مردم به حضرت ، عرض کردند: شما نسبت به جنازه سعد، بسیار احـتـرام کـردیـد و درباره او رفتارى نمودید که با هیچ کس دیگر چنین رفتارى نکردید. حضرت فرمود:

 

آنـچـه مـن در تـشـیـیـع جـنـازه سـعـد، انـجـام دادم بـه پـیـروى از فـرشـتـگـان و حـضـرت جبرئیل بود، که در این تشییع حضور داشتند.

 

اصحاب عرض کردند، با این وصف ، چگونه فرمودید: سعد دچار فشار است ؟!

 

حضرت درجواب فرمود: (نَعَمْ، إِنَّهُ کانَ فى خُلْقِهِ مَعَ اءَهْلِهِ سُوءٌ) 8

 

آرى ، زیرا سعد با اهل خانه اش ، بداخلاق بود.

 

2ـ هلاکت در قعر جهنم :

 

پیامبر اکرم (ص ) مى فرماید: (إِنَّ الْعَبْدَ لَیَبْلُغُ مِنْ سُوءِ خُلْقِهِ اءَسْفَلَ دَرَکِ جَهَنَّمَ) 9

 

همانابنده به سبب بدخلقى خود به پایین ترین درجه جهنم مى رسد.

 

 ................................................................................................. 

 

پینوشتها:

 

- 1شرح غرر الحکم ،آمدى ، ج 4، ص 150.

 

2- شرح غررالحکم ، آمدى ، ج 4 ، ص 151.

 

3- بحارالانوار، ج 71، ص 394، اسلامیه .

 

4- اصـول کـافـى ، تـرجـمـه رسـولى ، ج 4، ص 11، دفـتـر نـشـر فـرهـنـگ اهل بیت علیهم السلام .

 

5- همان مدرک .

 

6- اصول کافى ، مترجم ، ج 4، ص 11.

 

7- طرائف الحکم ، آقامیرزا احمد آشتیانى ، ج 2، ص 299، کتابفروشى صدوق .

 

8- بحارالانوار، ج 73، ص 298.

 

9- میزان الحکمه ، ج 3، ص 154، به نقل از بحارالانوار، ج 5، ص 93.

 

....................................................................................................................................

 

 منبع : سایت تبیان


التماس دعا 


نوشته شده توسط 

لوگوی دوستان
لینک دوستان
تمامی حقوق این وبلاگ برای نـــدایــــــ شــیـعـــــــــــــــه محفوظ و انتشار مطالب با ذکر منبع مجاز می باشد.